Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf? Wat is het en hoe werkt het?

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Deze onderwerpen gaan we allemaal behandelen in dit artikel, we beginnen bij waarom SEO belangrijk is voor jouw bedrijf. Om je doelgroep te bereiken en om leads te genereren moet je zorgen dat je website goed zichtbaar is in de zoekmachines. Bijna 95% van de nederlanders start namelijk zijn of haar zoektocht naar informatie, een product of een bedrijf in een zoekmachine. Dat maakt SEO een onmisbaar onderdeel van jouw online marketingstrategie.

SEO, Of Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie) is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren. Door effectief gebruik van SEO Technieken is het mogelijk om niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar gewenste webpagina’s te trekken. Onderdelen van een SEO strategie zijn onder meer het linkbuilden en zoekwoord optimalisatie. Veel bedrijven die online opereren zijn afhankelijk van SEO, omdat ze digitaal verkeer uit zoekwoord machines willen genereren.

In het kort betekent SEO dus Search Engine Optimization, of zoekmachine optimalisatie in het nederlands. Het betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing.

Hoe gaat SEO in zijn werking?

Het optimaliseren van je website bestaat uit verschillende handelingen die er samen voor zorgen dat de algemene SEO waarde van je website omhoog gaat. Deze handelingen bestaan onder meer uit 

  • het optimaliseren naar de belangrijkste zoekwoorden 
  • het schrijven van duidelijke en relevante content 
  • linkbuilding 
  • het gebruiken van overzichtelijke meta data 

Optimaliseer voor belangrijke zoekwoorden 

Wanneer gebruikers op zoek gaan in Google, vullen ze bepaalde zoekwoorden in. Het doel is dat je met jouw website gevonden wordt op die zoekwoorden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘Bakkerij Sittard’, en je een bakkerij hebt in Sittard, dan wil je waarschijnlijk op die zoekopdracht met jouw website getoond worden. Dit gaat niet zomaar; je moet Google laten zien dat jouw webpagina relevant is bij deze zoekopdracht. Het doel van Google is immers om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken door de meest relevante informatie bieden.

Schrijf content voor jouw bezoekers 

In eerste instantie wil je altijd je webpagina schrijven voor de lezer. Zorg daarom dat de content op de pagina relevant is om te lezen. Wanneer je bijvoorbeeld overal op je pagina zoekwoorden strooit in een poging tot het optimaliseren van jouw website, gaat dit ten koste van de content. Zoekmachines als Google zien in welke mate bezoekers jouw content waarderen, waarop ze hun rangschikking aanpassen. Zo houdt Google bij hoe lang bezoekers op jouw website zijn en met welke frequentie ze doorklikken naar pagina’s. Als je content echter niet goed is, zal je webpagina ook niet hoog komen te staan in de zoekresultaten.

Gebruik linkbuilden

Een van de belangrijkste SEO technieken is het linkbuilden. Omdat zoekmachines in principe alle websites gelijk willen behandelen, kunnen ze lastig zien welke websites belangrijker zijn dan andere. Het kijken naar links is één van de manieren waarop ze toch nog een indicatie kunnen maken welke pagina’s relevanter zijn dan andere. Als er bijvoorbeeld een Wikipedia artikel is over een populair onderwerp, en jouw website wordt vermeld als een belangrijke bron, dan waardeert Google jouw informatie weer iets hoger dan die van soortgelijke websites zonder vermelding op Wikipedia. Het genereren en onderhouden van dit soort links is een essentieel onderdeel van SEO, genaamd linkbuilding.

Gebruik overzichtelijke meta data  

De meta data is kort gezegd de gehele structuur van een website, minus de content. Denk aan het gebruik van de juiste opmaak van de volgende elementen:

  • Pagina titels 
  • Meta beschrijvingen 
  • URL’s
  • Breadcrumbs 
  • Interne links 

Zoekmachines gebruiken namelijk robots, ook wel crawlers, bots of spiders genoemd, om jouw website te scannen en te begrijpen wat het onderwerp van jouw website is. Nette en geoptimaliseerde metadata zorgen ervoor dat de robots jouw website beter begrijpen. Een zoekmachine als Google zal jouw website daarom hoger in de zoekresultatenpagina tonen dan websites waarbij deze data niet is geoptimaliseerd

We hebben hier de top 5 voordelen van SEO even voor jou opgesomd 

  • Zichtbaar in alle zoekmachines 
  • kleine investering grote resultaten 
  • duurzame inverstering 
  • Relevante bezoekers 
  • Lokale vindbaarheid 

More To Explore

Durf jij een sprong te wagen?

Neem contact met
ons op!

Wil jij samenwerken, of meer informatie over het proces en onze werkwijze? Neem contact met ons op! Vul het contactformulier zo gedetailleerd mogelijk in zodat wij zo snel mogelijk contact met je kunnen opnemen.

Durf jij een sprong te wagen?

Neem contact met
ons op!

Wil jij samenwerken, of meer informatie over het proces en onze werkwijze? Neem contact met ons op! Vul het contactformulier zo gedetailleerd mogelijk in zodat wij zo snel mogelijk contact met je kunnen opnemen.